Spirulina - czysta zielona energia
Spirulina - czysta zielona energia

Spirulina jest jedną z najstarszych form życia, która pojawiła się ponad 3 mld lat temu. Nie bez powodu nazywana jest mlekiem matki ziemi- to właśnie ona tworząc warunki tlenowe, umożliwiła nam życie. Charakteryzuje ją niebiesko-zielona barwa, którą zawdzięcza występującymi w niej barwnikami- fikocyjaninie (barwnik niebieski) i chlorofilowi (barwnik zielony). Chociaż nie wygląda atrakcyjnie, jest na wagę złota- po włączeniu jej do diety z całą pewnością odczujemy jej pozytywne działanie. 

Ta niepozorna alga działa korzystnie na nasz system odpornościowy, dodaje energii, obniża poziom cholesterolu, poprawia kondycję psychofizyczną, spowalnia procesy starzenia, wspomaga układ trawienny i metabolizm, naturalnie oczyszcza organizm z toksycznych substancji i innych zanieczyszczeń, dodatkowo sprzyja pozbyciu się zbędnych kilogramów. Algi są szczególnie cenione na Dalekim Wschodzie. Chińczycy zwykli mawiać: “nie istnieje obrzęk, którego nie można usunąć dzięki glonom”, a Japończycy, że algi zapewniają im nie tylko witalność, ale i szczupłą sylwetkę oraz dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci. Prozdrowotne właściwości spiruliny powinny być znane wszystkim, którzy poszukują alternatywnych metod pomagających poprawić zdrowie i wzmocnić organizm.

[product category_id="247" limit="6" onlyAvailable="true"]

Czysta zielona energia

Spirulina to alga zaliczana do najbardziej wartościowych produktów żywnościowych, czyli tak zwanych superfoods. Jest niezwykle bogata w składniki odżywcze, dzięki czemu wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Jest ona jednym z nielicznych produktów zawierających znaczne ilości kwasu gamma-linolenowego (GLA), który jest jednym z najważniejszych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Można go znaleźć również w oleju z ogórecznika lekarskiego, oleju z czarnej porzeczki, oleju z wiesiołka oraz w nasionach konopi siewnych. Spirulina stanowi również bogate źródło witamin i minerałów, tj. witaminy z grupy B, witaminę A, żelazo, magnez, potas, cynk, selen i molibden. Składniki w niej zawarte są łatwo przyswajane i bardzo dobrze wykorzystywane w organizmie- szybko uzupełniają braki witaminowo - mineralne. Suplementy diety ze spiruliną charakteryzują się  przyswajalnością na poziomie 85-95%. To zielone złoto zalecane jest nie tylko przez lekarzy i specjalistów, ale również przez organizację FDA, WHO i NASA. Nic więc dziwnego, że na prom kosmiczny astronauci zabierają ze sobą właśnie spirulinę- żywność przyszłości, która jest najlepiej skoncentrowanym pożywieniem bogatym w cenne składniki odżywcze. 

spirulina w proszku superfoods

Zielona moc antyoksydantów

Nadmiar wolnych rodników w organizmie jest bardzo niebezpieczny, stoją one bowiem za większością chorób przewlekłych, ogólnym osłabieniem odporności, a także odpowiedzialne są za degradację komórek, a przez to starzenie się organizmu. Spirulina zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, aby móc skutecznie walczyć z wolnymi rodnikami, dlatego jej regularne stosowanie przynosi nie tylko zadowalające efekty wewnętrzne, ale również zewnętrzne. Badania przeprowadzone przez University of Maryland Medical Center wykazały, że spirulina zwiększa produkcję przeciwciał, co przyśpiesza reakcje organizmu do zwalczania groźnych wirusów i bakterii, które często są przyczyną poważnych chorób. Barwnik występujący w tej zielono niebieskiej aldze- fikocyjanina- to silny antyoksydant, który nie tylko neutralizuje nadmiar szkodliwych wolnych rodników, ale także chroni organizm przed powstawaniem stresu oksydacyjnego, poprawia działanie układu odpornościowego, chroni układ nerwowy, wykazuje działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne oraz działa ochronnie na wątrobę. Natomiast występujący w spirulinie chlorofil odpowiada za lepsze dotlenienie organizmu, wynikiem czego dotleniony mózg lepiej pracuje, a skóra staje się promienna

[product category_id="350" limit="6" onlyAvailable="true"]

Spirulina na dobry wzrok

Spirulina bardzo korzystnie wpływa na wzrok i zdrowie oczu. Ta super alga nie tylko pomoże poprawić ostrość widzenia czy zredukować stany zapalne, ale jest również bardzo pomocna przy problemach z widzeniem po zmroku, czyli tak zwanej ‘kurzej ślepocie’. Jest ona bardzo dobrym źródłem zeaksantyny, która obficie występuje w siatkówce ludzkiego oka, a jej kluczowym zadaniem jest właśnie ochrona siatkówki przed działaniem wolnych rodników. Wysoka zawartość zeaksantyny przeciwdziała degradacji plamki żółtej, co jest główną przyczyną zaburzeń widzenia, dodatkowo przeciwdziała uszkodzeniom wywołanym działaniem promieni UV, a także może obniżać ryzyko wystąpienia zaćmy. Warto ją stosować jeśli pracujemy wiele godzin przy komputerze.

Spirulina - wsparcie mózgu

Spirulina poprawia funkcje umysłowe - pamięć, zdolność abstrakcyjnego myślenia, kreatywność, pomaga zwalczyć skutki stresu oraz bezsenność. W składzie algi znajdziemy m.in. l-tryptofan, który pełni rolę prekursora wielu związków bioaktywnych, w tym serotoniny i melatoniny - neurohormonów odpowiedzialnych za nasz nastrój, samopoczucie oraz jakość snu, zwiększając ich syntezę w mózgu. W związku z tym suplementacja spiruliny może pomóc w kontrolowaniu i zapobieganiu chorobom psychicznym, takim jak depresja, schizofrenia, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia koncentracji uwagi czy autyzm. Spirulina zawiera również kwas glutaminowy, który w organizmie zamienia się w glutaminian- substancję chemiczną poprawiającą pracę naszego mózgu, pamięć i zdolność skupienia uwagi

Zielony detoks

Żyjemy w czasach, gdzie zanieczyszczenie jest coraz większe, pracujemy w klimatyzowanych pomieszczeniach, odcięci od świeżego powietrza, jesteśmy zabiegani, zapracowani i w pośpiechu nie zwracamy uwagi na naszą dietę coraz bardziej bogatą w przetworzoną żywność. Toksyny gromadzą się w naszym organizmie latami, zalegając w narządach, powodują, że czujemy się zmęczeni, brak nam energii i chęci do życia. Oczyszczanie organizmu z toksyn jest bardzo ważne, bowiem mogą one stanowić poważne zagrożenia dla wątroby, jelit, czy nerek. Spirulina i jej młodsza kuzynka chlorella, są bardzo często stosowane do odtruwania zanieczyszczonego organizmu. Spirulina posiada właściwości odkwaszające, co zwiększa czynność wątroby (jest to kluczowy element podczas detoksykacji). Zawiera chlorofil, który pomaga w usuwaniu toksyn, również metali ciężkich i innych zanieczyszczeń znajdujących się we krwi. Dodatkowo alga ta przyspiesza przemianę materii, reguluje perystaltykę jelit i zmniejsza zaparcia. 

Spirulina a odchudzanie

Spirulina przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej, dzięki czemu często jest składnikiem diet odchudzających. Posiada właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne, obniża poziom cukru we krwi. Dodatkowo zawarta w aldze fenyloalanina wpływa na zmniejszenie apetytu. Spirulina to bogate źródło składników odżywczych, które pomagają zredukować tkankę tłuszczową oraz jak wspomniano już wyżej, skutecznie oczyszcza organizm człowieka z toksyn i metali ciężkich. W składzie spiruliny znajdują się duże ilości błonnika pokarmowego, który poprawia trawienie i zapewnia uczucie sytości na dłużej. Błonnik, który występuje w aldze, tworzy tzw. śluzową otoczkę na ściankach jelit, ograniczając tym samym wchłanianie tłuszczów i nadmiaru cukrów, pomaga również w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi. W tym jak i innych przypadkach, niezbędne jest regularne przyjmowanie spiruliny, ponieważ jedynie codzienne dawkowanie produktu przyniesie oczekiwane efekty.

spirulina shoothie

Zielone złoto dla urody

Nasza skóra potrzebuje nie tylko pielęgnacji i odżywienia od zewnątrz, ale również co jest bardzo istotne- od wewnątrz. Jeśli zadbamy o odpowiednią dietę, to wygląd naszej skóry znacząco się poprawi. Spirulina bogata jest w wiele cennych składników odżywczych dla naszej skóry, m. in. wspomniane wcześniej barwniki- fikocyjanina i chlorofil, witamina E i witamina A. Działa jak serum, które maksymalnie poprawia ukrwienie skóry, pomaga chronić skórę przed szkodliwych działaniem promieni UV, dzięki czemu działa przeciwstarzeniowo, poprawia wygląd i koloryt skóry, wynikiem czego nabiera ona blasku i promiennego wyglądu. Zielona alga intensywnie nawilża wysuszoną skórę twarzy i ciała, odżywia i ujędrnia, wzmacnia naczynia krwionośne, chroniąc je przed pękaniem, wspomaga również walkę z cellulitem. Dodatkowo likwiduje trądzik, wypryski, przebarwienia i zaczerwienienia. Świetnie sprawdza się nie tylko w pielęgnacji skóry, ale wzmacnia również włosy i paznokcie (sprawiając, że nie będą one już tak kruche), dzięki czemu pozwala zadbać o doskonałą prezencję.

Spirulina w proszku jako składnik domowych kremów i maseczek

Wszystko to sprawia, że spirulina używana jest jako surowiec kosmetyczny- stanowi doskonały składnik kremów, peelingów i maseczek do twarzy, które zapewniają odżywienie i oczyszczenie skóry oraz redukcję zmarszczek. Niektóre z tych kosmetyków można przygotować samodzielnie, jak na przykład maseczkę, która w połączeniu z zieloną glinką może dać magiczne rezultaty. Często maseczka z alg dzięki swoim właściwościom odżywczym i ściągającym pory stosowana jest po zabiegach oczyszczających skórę, jak i do zabiegów, które mają na celu maksymalne odżywienie skóry. Sproszkowane algi można również dodać do innych maseczek. 

Tabletki czy proszek?

Na rynku jest wiele preparatów bazujących na algach- zarówno suplementów diety jak i superfoods. W naszym sklepie spirulina dostępna jest w postaci tabletek lub proszku. Dla osób, którym nie odpowiada smak i zapach spiruliny- lepszym rozwiązaniem będą tabletki. Stanowią one również wygodniejszą postać w suplementacji- wystarczy je jedynie popić wodą. Natomiast algi w formie proszku mimo dość specyficznego smaku i zapachu świetnie nadają się w kuchni do przygotowywania zdrowszych i piękniejszych potraw czy deserów. Sproszkowane algi świetnie nadają się do różnego rodzaju odżywczych koktajli, możemy je również wykorzystać jako dodatek do posiłków, np. kremów z zielonych warzyw, owsianki, smoothie bowls, soków owocowych i warzywnych, guacamole czy też zdrowych pralin- kulek mocy. Sproszkowaną spirulinę wykorzystuje się również do przygotowywania maseczek na skórę.

spirulina naturalny barwnik

Dawkowanie spiruliny

Spirulinę, tak jak każdy suplement diety należy dawkować zgodnie z zaleceniami producenta, m. in. ze względu na różne stężenia substancji czynnej lub stopień przyswajalności przez organizm. Suplement diety w postaci tabletek przyjmuje się od jednej do 6 tabletek 3 razy dziennie w trakcie lub po posiłku, natomiast algę w proszku stosuje się zazwyczaj od 0,5 do 1 łyżeczki dziennie. Należy pamiętać, że suplementacja spiruliną przynosi korzystne efekty jedynie przy jej systematycznym stosowaniu przy jednoczesnym uwzględnieniu, że stosowanie suplementów diety nigdy nie zastąpi prawidłowych nawyków dotyczących żywienia i stylu życia.

Spirulina - przeciwskazania

Pomimo tego, ze spirulina została uznana za zdrową żywność i zarazem bezpieczną, istnieje kilka przeciwskazań do jej stosowania. Osoby, które nie powinny jej zażywać to przede wszystkim osoby chorujące na fenyloketonutrię (jest to choroba związana z zaburzeniami metabolizmu fenyloalaniny). Spiruliny nie powinny również zażywać kobiety w ciąży i kobiety karmiące oraz dzieci (chyba że po konsultacji z lekarzem, który nie stwierdzi przeciwskazań). Przeciwskazaniem do stosowania tej algi są również osoby z chorobami autoimmunologicznymi (m.in. reumatoidalnym zapaleniem stawów, stwardnieniem rozsianym) gdzie zażywanie spiruliny mogłoby zaostrzać przebieg choroby.

Uwaga, artykuł nie stanowi porady medycznej. Wszelkie informacje zawarte na Stronie internetowej są dostarczane wyłącznie do celów edukacyjnych i nie mają na celu zastąpienia indywidualnej porady medycznej udzielanej przez lekarza. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie niezbędne jest aby skontaktować się z lekarzem lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.

spirulina zielononiebieska alga suplement diety

Bibliografia:

[1] E. Gumiela, M. Szulińska, P. Bogdański, Wpływ suplementacji spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, “Forum Zaburzeń Metabolicznych”, 2013, nr 4, s. 199-209.

[2] Characterization of Spirulina Biomass for CELSS Diet Potential, NASA Contractor NCC 2-501, October 1988.  Dostęp online https://ntrs.nasa.gov/citations/19890016190

[3] P. D. Karkos, S. C. LeongC. D. KarkosN. Sivaji, and D. A. Assimakopoulos, Spirulina in Clinical Practice: Evidence-Based Human Applications, “Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine”, 2011. Dostęp online https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136577/

[4] S. Demelash, Spirulina as a main source of tryptophan for mental illness: Improving level of serotonin through tryptophan supplementation, “Global Journal of Medicine and Public Health”, 2018.

[5] J. Kępińska -Pacelik W. Biel, Spirulina – dlaczego określana jest mianem super food?, “Przemysł spożywczy”, 2022, 76, s. 10-16.

[6] B. Jękot, P. Hałaszuk, A. Rzewińska, J. Rojowski, B. Muszyńska, Preparaty zawierające algi źródłem substancji prozdrowotnych, MIR, 2016, 106 s. 4-10.

[7] K. Jura, Oczyszczanie organizmu z toksyn. Praktyczne przepisy z dnia na dzień, wydawnictwo e-bookowo, 2015.

Infolinia 7:00 - 15:00

Telefon: 601 804 905

Email: kontakt@zdrowykoszyk.pl

więcej więcej
Waluty
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Producenci
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium